מחר 27.6 מגיעה לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תוכנית כרמית בירושלים אשר מבקשת להוסיף מגדלי מגורים לתא השטח שבין עין כרם לקריית יובל ,שם יוכרע אם להפקיד אותה ,לדחות או לדרוש שיערכו בה שיניים נוספים. תושבי עין כרם וקריית יובל, מתנגדים למהלך וממתינים להחלטת הוועדה כשהם ערוכים להגשת התנגדויות במידה והתוכנית אכן תאושר היום (ב').
הקרקע ממוקמת בשלויים המזרחיים של שכונת עין כרם ובפתחה של קרית יובל, רובה נמצאת בייעוד חקלאי ומוסדות ציבור, אך בתוכנית המתאר היא מיועדת לפיתוח עירוני. לאחר תיקונים שדרשה הוועדה המחוזית קודמה תוכנית היזמים – ובהם שלמה דרעי – לבנות כ-1,000 יחידות דיור במגדלים של 25-32 קומות, בית מלון בן 8 קומות בחלק הדרומי של התוכנית (לעומת 2 בתוכנית הראשונה), בתי ספר, מתנ"ס, ועוד מבני ציבור. בצד התחבורתי, לאור זאת שהשכונה מרוחקת מציר הרק"ל ברחוב הנטקה ובפער של כ-100 מטר בגובה, הוצע מעבר ציבורי אשר יכלול בין היתר 4 מעליות.
כאמור, שתי השכונות מתנגדות נחרצות לתוכנית, אחת הסיבות לכך היא ההיבט התחבורתי.
התושבים טוענים כי תשתיות התחבורה באזור לא עומדות בעומס כבר כעת, וכל פתרון התנועה של התוכנית מבוסס על כיכר אחת.
עוד הם טוענים כי הנגישות לרכבת הקלה תהיה באמצעות מעליות שלא יעמדו בעומס התושבים והדרך לשכונה החדשה מובילה גם לחניונים של מכללות צה"ל שצפויות לקום בסמוך בתוך מספר שנים.
ועוד נטען כי התוכנית לא לקחה בחשבון את כלל התוכניות המוקדמות באזור, וכי בניגוד לעמדת היזמים, ולפיה התושבים לא ישתמשו ברכבים פרטיים ויסתמכו על גישה לרכבת הקלה, הם אומרים, כי הקו האדום של הרכבת הקלה כבר עכשיו לקראת קריסה מרוב עומס והגישה אליו מהתוכנית מתבססת על הנחה כי הולכי הרגל יגיעו לרכבת הקלה בסדרה של מעליות וגשרים, שיאריכו את זמן ההגעה בהשוואה לזמנים שמוצגים בתוכנית.
יו"ר ועד תושבי עין כרם מתן ישראלי אומר :"כבר עכשיו התשתיות באזור שלנו קורסות, ברמת התחבורה, מדברים על כביש דו מסלולי שישמש כאן את כל התושבים ואת מכללות צה"ל, אנחנו מדברים על כ-4,000 רכבים בשעה הפתרון הוא כביכול הרכבת הקלה, אבל זה לא פתרון אמיתי, בגלל המרחק והגובה".
אסף שפנייר מוועד תושבי שכונת קריית יובל מסביר כי האזור עובר התחדשות עירונית בהיקף עצום עם כ-1500 יח"ד בבנייה כעת ותוספת של כ- 4000 דירות בכל חומש. "צריך לתת לאזור לספוג את ההיקפים העצומים שאנחנו קולטים כאן. התוכנית של כרמית היא בנוסף להתחדשות העירונית שאנחנו רואים כאן ולא ברור עד כמה השכונות ערוכות לקלוט מספר כל כך גבוה של תושבים וכלי רכב. היה ראוי שיעצרו לרגע".
עו"ד אורי ימין ממשרד עו"ד יהודה רווה המייצג את היזמים ובהם את שלמה דרעי המחזיק בכ-7% מהקרקע אמר כי התוכנית סומנה למגורים כבר לפני 20 שנה בתוכנית המתאר 2000, וכי הנושאים התחבורתיים קיבלו את אישור גורמי המקצוע במשרד התחבורה לגבי נגישות לרכבת קלה.
נמסר בתגובה מעיריית ירושלים: "מדובר בתוכנית המיטבית ביותר שאותה היה ניתן היה לקדם, במסגרת התנאים והבעלויות במקום. כל חלופה אחרת הייתה פחות טובה ממנה. מדובר בשטחים בבעלות פרטית, ולמרות זאת במסגרת התוכנית הופרשו כ-80% משטחה לצרכי ציבור."התוכנית אושרה בוועדה המקומית לאחר שנבחנו חלופות רבות, והיא עברה שינויים המותאמים לצרכים העירוניים, לצורכי הציבור ותוכנית התחבורה."