חברת הנדל"ן נצבא דורשת להתפנות מ–10 תחנות מרכזיות עד סוף ספטמבר |
חברת נצבא, שבשליטת איש העסקים קובי מימון, דורשת ממפעילות תחבורה ציבורית להתפנות מ-10 תחנות מרכזיות ברחבי ישראל. בכך החברה מחריפה את הלחץ על המדינה בהפעלת המסופים התחבורתיים, שמעוניינת להשתמש לשם קידום מיזמי נדל"ן.
חלק מהתחנות מופעלות ע"י חברות ניהול. ובחודש שעבר פנתה החברה בדרישה לפנות תחנות מרכזיות עד לסוף חודש ספטמבר. בטענה לפיה חוזה השכירות עתיד להסתיים.
בנצבא טוענים כי "משרד התחבורה הוא המונע הפעלה נכונה ותקינה של התחנות", וטוענים כי לפי פקודת התעבורה בנסיבות מסוימות משרד התחבורה רשאי להורות על המשך הפעילות של מפעילות התחבורה הציבורית בתחנות המרכזיות השונות בכפוף לתשלום מחיר הוגן עבור השימוש והניהול.
אגד, שמולה נחתמו ההסכמים בשעתו, הפנו את הדרישה למשרד התחבורה ושם טוענים, כי "המדינה נכונה לקיים עם נצבא שיח שיבוסס על נתונים כלכליים ותפעוליים שלא הוצגו על ידי נצבא עד כה, למרות בקשות המדינה. יחד עם זאת, תפעל המדינה לפי כל דין כדי לשמור ולשפר את רמת השירות לציבור במתקנים שבבעלות נצבא ובכלל".
בנצבא מסרו לגלובס כי "החברה פנתה למשרד התחבורה לחדש עמה את ההסכמים שפג תוקפם, כאשר תשלום דמי השכירות ודמי הניהול ייקבעו על ידי שמאי נייטרלי שימונה. אבל משרד התחבורה גורר רגליים ונמנע מלחדש את החוזים תוך שהוא ממשיך לשלם דמי שכירות ודמי ניהול שנקבעו לפני שנים רבות ואשר נופלים בשיעור ניכר מדמי השכירות והניהול המגיעים לנצבא".
הפתרון: הלאמה או הקמת מסופים חלופיים
כך האסטרטגיה של נצבא מתכתבת עם חולשת המדינה: רכישה של קרקע להפעלת תחבורה ציבורית, ולאחריה פעילות לשינוי ייעוד הקרקע כך שתניב הכנסות גדולות יותר. היא עושה זאת כמעט ללא הפרעות מיוחדות מטעם מוסדות התכנון והתנהלות שוטפת מול משרדי הממשלה, כשאין להם שוט משמעותי – שכן כל שינוי בסטטוס קוו עלול להשפיע על שירות התחבורה הציבורית.
