רשת חללי העבודה מרקספייס, שהוקמה בשנת 2015 על ידי יעקב שפיגל ובתו ספיר, מצטרפת לשורה ארוכה של סטארטאפים וחברות שנסחפו עם ההבטחות הגדולות של שוק חללי העבודה – אך לא הצליחו לממש את הפוטנציאל. החזון המקורי של המייסדים היה להפוך את מרקספייס למותג מוביל לא רק בישראל, אלא גם ברחבי העולם, אך במהלך השנים נתקלה החברה בקשיים ניהוליים וכלכליים שהובילו בסופו של דבר לקריסתה.
מרקספייס נולדה בתקופה שבה חללי עבודה משותפים היו בשיא הפופולריות שלהם. חברות בינלאומיות כמו WeWork הציגו מודל צמיחה מהיר ורווחי שמספק גם חלל עבודה גמיש וגם חוויית קהילה. המייסדים של מרקספייס שאפו לחקות את ההצלחה הזו בישראל, אך המודל שלהם נתקע כבר בשנים הראשונות. על פי פסק דין שניתן לאחרונה, המייסדים פעלו "במניפולטיביות וחוסר תום לב", והוטל עליהם לשלם לבעלי נכס ששכרו סכום של 7 מיליון שקל – סכום שמדגיש את ההיקף הכלכלי של הכישלון.
הסיבות לכישלונה של מרקספייס מגוונות, אך ניהול לקוי ומחסור בתכנון פיננסי היוו גורם מרכזי. אף על פי שהחברה הצליחה לפתוח מספר סניפים, היא לא הצליחה לייצר הכנסות מספיקות כדי לכסות את ההוצאות הגבוהות שלה, לרבות שכירות, תחזוקה והשקעות בפרסום. בנוסף, חוסר הבנה של השוק המקומי והמודל העסקי של חללי עבודה בישראל, שהינו שונה מהחו"ל, הוביל לכך שהחברה לא הצליחה להתאים את עצמה ללקוחות ולצרכים המשתנים.
הסיפור של מרקספייס ממחיש את הסיכון הטמון בכל יזמות. רעיון מבטיח, אפילו כזה שמלווה בחזון גדול ונחישות יוצאת דופן, לא מספיק כדי להבטיח הצלחה. השוק הדינמי שבו פועלות חברות חללי העבודה דורש יכולת ניהולית מצוינת, הבנה כלכלית מעמיקה ויכולת להתאים את המוצר או השירות לדרישות המשתנות של הלקוחות.
הקריסה של מרקספייס היא גם סיפור משפטי: המאבק עם בעלי הנכס והמסקנות שנגזרו בפסק הדין מראות את החשיבות של שקיפות, אמינות ותכנון ארוך טווח. גם אם חברה מצליחה לייצר רושם של הצלחה בזמן קצר, ניהול לקוי או חוסר תיאום עם גורמים חיצוניים יכול להוביל להפסדים כבדים.
בעוד חברות בינלאומיות מצליחות כמו WeWork, ריג'ס ומיינדספייס הצליחו להתרחב ולהקים סניפים נוספים, מרקספייס לא הצליחה לשמר את מקומה בשוק המקומי, והכישלון שלה משמש כיום כתמרור אזהרה ליזמים חדשים בתחום. מדובר בהוכחה שגם רעיונות טובים, אם לא מלווה בניהול מקצועי ובחזון כלכלי ברור, יכולים להיכשל במהירות.
קריסת מרקספייס היא תוצאה של שילוב בין קשיים כלכליים, ניהול לקוי וחוסר התאמה לשוק המקומי. הסיפור מהווה לקח חשוב לכל מי שמבקש להקים חברה בתחום חללי העבודה או בכל תחום עסקי אחר: הצלחה דורשת לא רק רעיון גדול, אלא גם תכנון פיננסי מדויק, ניהול שקוף ואסטרטגיה מותאמת לשוק. מרקספייס היא דוגמה חיה לכך שחלומות עסקיים מבטיחים יכולים להפוך לטעויות יקרות אם לא מבצעים את הצעדים הנכונים בדרך להצלחה.