חברת שפיר הנדסה, אחת מחברות הבנייה הגדולות והבולטות בישראל, נקנסה לאחרונה בסכום של 25 מיליון שקלים על ידי משרד האוצר בעקבות עיכוב משמעותי בפרויקט "ג'נרי 3" – הקמת קריית משרדי הממשלה החדשה במרכז ירושלים. הפרויקט, בשווי כולל של כ-1.5 מיליארד שקלים, נועד לרכז את משרדי הממשלה הגדולים במקום אחד, אך העיכובים שנרשמו בהשלמתו מעוררים סוגיות ניהוליות וכלכליות חמורות.
לפי משרד האוצר, שפיר הנדסה לא עמדה ביעדים שנקבעו במכרז, ובכך הפרה את ההתחייבויות שלה מול המדינה. בין העיכובים המרכזיים צוין אי השגת היתרי הבנייה הנדרשים עד נובמבר 2024, אי קיום מגעים עם הגורמים העירוניים והמדיניים הרלוונטיים, כולל עיריית ירושלים, כיבוי אש, פיקוד העורף ומשרד הבריאות, ואי עמידה בלוחות הזמנים שהוגדרו למימוש הפרויקט. משרדי הממשלה אמורים לעבור למתחם הקריה כדי לצמצם את הפיזור הקיים של משרדים בבניינים רבים בעיר ולייעל את עבודת המדינה, ולכן כל עיכוב עלול לגרום להשלכות ארוכות טווח.
גורמים במשרד האוצר הדגישו כי במהלך התקופה נערכו שיחות והתרעות חוזרות לשפיר הנדסה, שבהן הובהר לחברה כי אי עמידה בתנאי המכרז עלולה להוביל להטלת קנסות כבדים. לטענת הגורמים, העיכובים הנמשכים לאורך חודשים רבים נחשבים לכשל ניהולי, שכן החברה לא הצליחה להתקדם בפרויקט ולא נקטה את הצעדים הדרושים לתיאום עם כל הגורמים המעורבים. הקנס שהוטל מהווה גם מסר הרתעתי לחברות אחרות העוסקות בבנייה ציבורית, לפיו אי עמידה בלוחות הזמנים ובתקנים נבדקת בחומרה.
מנגד, בשפיר הנדסה טוענים כי חלק מהעיכובים נגרמו בשל השפעות המצב הביטחוני, כולל גיוס ממושך של צוותי מפתח לשירות מילואים, שהקשה על המשך קצב העבודה התקין. החברה ציינה כי היא מקיימת שיח מתמיד עם משרד האוצר, מנסה להתקדם בפרויקט ומצפה לשיתוף פעולה עתידי עם כל הגורמים העירוניים כדי להשלים את ההקמה בזמן סביר.
הפרויקט "ג'נרי 3" כולל הקמת מבנה בשטח של כ-82,000 מ"ר בין כביש בגין לרחוב נתנאל לורך, במרכז ירושלים, מעל קו הרכבת הקלה. הפרויקט אמור לאכלס את משרדי הממשלה המרכזיים, בהם משרד החינוך, משרד הפנים, משרד הרווחה והמינהל לחינוך התיישבותי, וכך להפוך למרכז עבודה מאוחד המייעל את פעילות הממשלה ומקטין את הפיזור הקיים של עובדים במשרדים ישנים ומפוזרים בעיר.
העיכובים בפרויקט גורמים להוצאות נוספות למדינה, ביניהן הארכת חוזי שכירות במשרדים זמניים עבור אלפי עובדי הממשלה והצורך בהתאמות לוגיסטיות נוספות. הקנס שהוטל על שפיר הנדסה אינו רק סנקציה כספית, אלא גם משקף את הצורך בהגברת פיקוח על פרויקטים ציבוריים גדולים ושמירה על תקני ביצוע ועמידה בלוחות זמנים.
מקרה זה מעלה שאלות רחבות יותר לגבי ניהול פרויקטים ציבוריים בישראל, במיוחד במצבי חוסר יציבות ביטחונית ואי ודאות כלכלית. הוא ממחיש את הצורך בתכנון מוקדם, תיאום מדויק עם כל הגורמים המעורבים וגמישות ניהולית כדי להתמודד עם אתגרים בלתי צפויים. הפרשה מדגישה כי עיכובים בפרויקטים ציבוריים אינם רק עניין טכני, אלא משפיעים באופן ישיר על חיי הציבור והכלכלה, ומחייבים אכיפה צמודה והטלת סנקציות כאשר נדרשת הרתעה.